Close

Content maken is vooruitkijken

By  15 december 2017

Het liefst produceer je natuurlijk zelf unieke content, waarmee je je onderscheidt van de massa. Want dat is de beste manier om te laten zien wat jij en jouw product/dienst te bieden hebben. Maar, laten we eerlijk zijn: soms is het gewoon lastig om iedere keer weer een andere manier te vinden om de spotlights op jezelf of jouw werk te zetten. Je kunt ook gewoon vooruitkijken in je agenda en inhaken op de actualiteit. Denk er wel goed over na, want met ‘foute’ inhakers kun je de plank ook heel erg mis slaan. 

Evenementen

Grootschalige publieksevenementen komen niet zonder gedegen voorbereiding tot stand. Het voordeel daarvan is dat vaak al ver van tevoren bekend is wanneer die gaan plaatsvinden. De Olympische spelen, het Eurovisie Songfestival, het WK Hockey, de Gay Pride of het Beethoven-jaar, je kunt nu al met wat googlen achterhalen wat wanneer plaatsvindt. En daar dan tijdig over nadenken en passende content bij maken. Variërend van een leuke actie tot een mooi artikel dat aansluit op de sfeer van zo’n event.

Sport

Al hebben we tegenwoordig bijna allemaal (deels) zittend werk en bijbehorend overgewicht, Nederlanders zijn een sportminnend volkje. Dat biedt ook vaak mooie haakjes om jouw dienstverlening vanuit een sportieve insteek te belichten. En heus, als je wat dieper nadenkt, kom je echt wel op iets leukers dan een oranje tompouce serveren wanneer het Nederlands Elftal weer speelt. Er zijn heel veel grote en kleine, nationale en regionale sportwedstrijden of toernooien. Handig hulpmiddel daarbij is de Nationale sportevenementen kalender van NOC*NSF, waarop bijvoorbeeld ook het TEAN Tennistoernooi in Alphen aan den Rijn is opgenomen. Kijk maar eens op www.sportevenementenkalender.nl.

Maatschappelijke issues

Voor wie minder frivole zaken zoekt om op aan te sluiten zijn er ook talloze maatschappelijke thema’s die aanknopingspunten bieden. Variërend van de Wereld Alfabetiseringsdag tot de Darwin-dag en de Brain Awereness Week. Niet alles zal aanknopingspunten bieden, maar allicht zijn er onderwerpen geagendeerd waar je wel mee uit de voeten kan. Omdat ze aansluiten bij je product of dienst, of gewoon omdat je er zelf affiniteit mee hebt. Een overzicht van deze dagen vind je op: www.issuekalender.nl.

Probeer je idee uit

Denk je dat jij een goede inhaker of actie hebt gevonden om aan te sluiten bij een bepaald event of issue? Mooi! Test het dan nog wel even uit bij iemand uit je doelgroep, of bespreek op zijn minst je plan met een paar mensen. Want het zou zomaar kunnen dat wat jij leuk vindt, voor een ander een hele andere betekenis heeft (gekregen). Denk maar aan de Bijenkorf die Sinterklaas tegenwoordig opluistert zonder Pieten. Vier jaar geleden waren die er nog wel én zwart.
Zeker bij maatschappelijke issues is het zaak goed na te denken, je in de materie te verdiepen en een goede, verantwoorde manier te vinden om daarbij aan te sluiten. Blikken hondenvoer uitdelen in je boekhandel op de Zwerfdierendag is wat al te plat. Maar al je klanten een mooie gefrankeerde ansichtkaart meegeven op de Dag van de Eenzaamheid om te versturen naar een vriend of kennis kan juist een leuke manier zijn om te laten zien dat je betrokken bent bij de problematiek.

%d bloggers liken dit: