Close

Goede voornemens: stoppen op sociale media

By  4 januari 2017

Blue Monday staat voor de deur, de eerste goede voornemens zijn alweer over boord gezet. Je hebt na twee dagen worstelen gisteren toch maar een klein puntje taart genomen van die jarige collega. Of vanmiddag toch maar een sigaretje gebietst bij de receptioniste. Hoewel de meeste goede voornemens betrekking hebben op iets achterwege laten (niet snoepen, niet drinken etc), blijft het lastig. Gelukkig zijn er ook voornemens die makkelijker zijn om vol te houden. Ik geef je vijf tips om te stoppen met …… op sociale media.

1. Stop met ‘Liken’ op LinkedIn

Houd om te beginnen maar eens op met het interessant vinden van nieuwe foto’s en werkjubilea op LinkedIn. Het is echt niet bedoeld als een zakelijke variant op Facebook. Vind je het echt interessant dat een van je contactpersonen al acht jaar bij dezelfde baas werkt?? Of doe je het om vooral weer even in beeld te zijn bij die klant/opdrachtgever/ relatie? Neem dan iets meer de tijd en moeite en stuur een persoonlijk berichtje. Veel sympathieker, geloofwaardiger en effectiever.

2. Stop met linkjes doorzetten op Twitter

Persoonlijk word ik kriegel van die lading linkjes naar allerlei ‘interessante’ artikelen die maar klakkeloos worden doorgestuurd, vaak ook nog zonder begeleidend commentaar. Als je dat heel vaak doet, roept dat bij mij ook vragen op: ‘zou hij/zij dat nou echt allemaal gelezen hebben?’ Als je wilt laten zien dat je op de hoogte bent van het laatste nieuws op jouw vakgebied, voorzie die linkjes dan tenminste van commentaar. Dat gaat verder dan ‘Goed stuk’. Neem liever de tijd om kort commentaar te geven op het betreffende stuk, zet dat op je website en deel de link daar naar toe.

3. Stop met automatische updates vanuit je Apps

Hartstikke goed dat je vandaag ‘Completed a 8,7 km run’, maar het interesseert me echt niet. Liever zou ik lezen over jouw passie voor hardlopen. Heel veel Apps maken reclame voor zichzelf, door steeds weer nieuwe updates te verspreiden in je netwerk. Zet die optie alsjeblieft uit! Zelf was ik ook twee uur aan het zoeken voor ik door had hoe ik de automatische berichtjes van whounfollowedme kon uitzetten, maar hou vol: er is echt een ‘uitknop’. Bijkomend voordeel: het staat ook minder klunzig.

4. Stop met het sparen van contacten

Wees eens eerlijk: wie heeft er nu in godsnaam 500 of meer warme contacten? Toch lijkt het op LinkedIn er steeds meer op dat dat de norm is voor een ‘goed netwerk’. Een keertje mee in een vergadering gezeten? Hoppa, uitnodigen! Een collega van de buurman op een feestje gesproken: ‘I like to add you to my professional network’. Brrr. Investeer in je echte contacten, mensen die belangrijk voor je zijn. Laat af en toe wat van je horen in een persoonlijk berichtje, informeer hoe het ze gaat. Dan bouw je echt aan een netwerk, Domweg mensen die je vaag kent aanklikken is passé. Niet meer doen!

5. Stop met te vaak updates plaatsen

Krijg jij ook meerdere malen updates van mensen en organisaties die je uit hoofde van je vak volgt? Tot soms wel tien of meer keer per dag? Of een hele batterij berichten achter elkaar? En lees jij die ook steeds vaker helemaal niet meer? Mooi, dan weet je dat je dus niet in die valkuil moet stappen. Er zijn nog steeds mensen die denken dat ze in de overvloed van informatie die we over ons uitgestort krijgen vaker en harder moeten roepen. Reactie: ergernis en afhakende volgers. Zorg liever voor goede content die stand houd en vindbaar blijft in zoekmachines. Dat levert op de lange duur veel meer zichtbaarheid en credits op.

Meer contact!

Het prettige van deze stopacties is dat je meer tijd overhoudt om echt contact te maken met mensen die er toe doen. Schrijf eens een reactie, stuur eens een berichtje, pak de telefoon of maak een afspraak om bij te praten. Dat is pas echt netwerken!

%d bloggers liken dit: