Close

Herhalen: hetzelfde verhaal, maar dan anders

By  29 augustus 2017

Je hebt toch al een keer eerder gezegd? En toch lijkt je boodschap niet te worden opgepikt. Nog een keer? Je wilt mensen niet bestoken met steeds hetzelfde verhaal. Maar wist je dat een mens gemiddeld drie tot vier keer ergens op geattendeerd moet worden voordat er iets blijft hangen? Herhalen is dus nuttig, al is het wel zo leuk om je boodschap steeds op een andere manier te brengen.

Geen idee hoeveel het er precies zijn, maar een mens wordt per dag overspoeld met honderden, zo niet duizenden, prikkels, variërend van een e-mail van een collega, een reclame op de radio, een nieuwsitem op een website tot een sms-je van de echtgenote dat de kinderen uit school gehaald moeten worden. En om die informatiestroom te behappen maakt de geest onderscheid tussen ‘belangrijk’ en ‘minder belangrijk’. Alles wat daar buiten valt, wordt gewoon vergeten.

Herhalen mag

Jij probeert jouw verhaal, product of dienst ook onder de aandacht te krijgen van je doelgroep. De natuurlijke modus van de menselijke geest is op zijn zachtst gezegd dus nogal afhoudend ingesteld. De kinderen op tijd ophalen is nu eenmaal belangrijker dan jouw blog, de vergadering om 10:00 uur gaat voor de mooie brochure die jij net de wereld in hebt gestuurd. En dus blijft je verhaal grotendeels onopgemerkt. Er zit niks anders op om je boodschap dan maar op een ander moment te herhalen. TV-reclame is grotendeels gebaseerd op de veronderstelling dat herhaling werkt. En ondanks het feit dat inmiddels het grootste deel van de bevolking het reclameblokje gebruikt om te gaan plassen, hebben adverteerders nog geen andere aanpak kunnen verzinnen.

Varieer

Zelf ben ik altijd voorzichtig met herhalen, bang dat mensen afhaken ‘omdat die zeikerd nu al voor de vierde keer hetzelfde bericht rondstuurt’. Ik probeer zoveel mogelijk te zoeken naar andere manieren en kanalen om mijn verhaal/idee/boodschap voor het voetlicht te brengen. Een linkje naar een ouder blog verstuur ik meestal pas na een paar maanden, mits het verhaal nog steeds zeggingskracht heeft. Een andere invalshoek kan een eerder verhaal opnieuw lezenswaardig maken. Het kost even tijd, maar het biedt mogelijkheden om je doelgroep opnieuw of alsnog te bereiken.

Zeg het met beelden

Juist als tekstschrijver moet ik me er van bewust zijn dat de mensen vooral visueel geprikkeld (willen) worden. Bijna de helft van de beroepsbevolking brengt een groot deel van de dag achter een beeldscherm door. In onze talige informatiesamenleving en werkomgeving verliest het geschreven woord steeds meer zijn impact. Sterker nog, mensen vinden het juist prettig om eens niet iets te lezen. Een foto, een filmpje of een infographic zorgen voor de broodnodige afwisseling en komen dan ook ‘sterker’ binnen dan tekst.

Kortom: herhalen mag, maar doe het met mate. Beoordeel of je bericht van toen nog steeds zeggingskracht heeft. Probeer dezelfde boodschap eens in andere vorm te gieten. En als het enigszins kan: voeg er een visuele component aan toe.

%d bloggers liken dit: