Close

Welke content? Luisteren naar je klant!

By  5 april 2017

We praten en schrijven allemaal veel om onze dienstverlening en producten aan de man/vrouw te brengen: ‘Ik kan, ik doe, ik wil…’. Te veel. Want als je echt een relatie tot stand wilt brengen met je klant, zal je je veel meer moeten verdiepen in wat hem bezig houdt. Waar is hij mee bezig? Wat zijn de vraagstukken waarvoor jouw potentiële klant een antwoord zoekt? Wat kan jij voor hem of haar betekenen? 

De handelsgeest zit ons vaak in de weg om tot betekenisvolle relaties te komen: ‘ik geef wel, maar ik wil wel iets terug, liefst direct’. Fout! Als je streeft naar langetermijnrelaties, merkbeleving en ambassadeurschap bij je afnemers dan zal je heel veel moeten delen en geven. Om op de langere termijn iets terug te kunnen verwachten. Dat vraagt om een visie op relaties bouwen, geduld en vertrouwen. 

Anders ondernemen

Omzet, verkoop, groei, het zijn de zaken waar een ondernemershart sneller van gaat kloppen. Maar hoe realiseer je dat? Een advertentie kan leiden tot tijdelijk meer verkoop, een beursdeelname tot nieuwe contacten. Maar hoe en met wie wil jij ondernemen over vijf jaar? Persoonlijk streef ik naar langdurig samenwerken met klanten bij wie ik ook echt iets kan toevoegen. Omdat ik weet waar zij mee bezig zijn, omdat ik kennis heb van hun werkveld. Omdat ik ze kan helpen bij hun vragen. Dat geeft – naast een fatsoenlijk inkomen – werkplezier en wederzijdse waardering. Het heeft me jaren gekost om zulke relaties op te bouwen, en ik koester ze. Niet door iedere week een taart te laten afleveren, maar door regelmatig contact te onderhouden. Door tips te geven, mee te denken. Ideeën te delen en oprechte belangstelling te tonen, in mensen en hun werk. Zonder dat dat altijd direct iets oplevert. Maar we werken al wel meer dan vijftien jaar samen.

Blijf nieuwsgierig

Het gevaar van zo’n lange samenwerking is dat je gaat vertrouwen op je eigen aannames: ‘O, ik weet al wat ze zoeken/willen/nodig hebben. En maar al te vaak blijkt het dan toch net iets anders te liggen. Dat moet je voorkomen, door een ‘buitenstaander’ te blijven. Blijf je verbazen en blijf vragen stellen aan je klanten en/of publiek. Evalueer regelmatig, vraag wat de actuele ontwikkelingen zijn, hoe hun werk er over twee jaar uitziet. Wat hebben ze daarvoor nodig (nee, niet automatisch aan jezelf denken). Zo houd je het fris en verrassend. Goed voor de klant, leuk(er) voor jezelf.

Écht vraaggestuurd

In de bullshit-bingo scoort de term ‘vraaggestuurd’ altijd goed. Iedereen heeft er de mond van vol en bijna niemand doet het, of het moet zijn in de zin van ‘u vraagt, wij draaien’. Neem de term nu eens letterlijk en begin met vragen en luisteren. Het zal je verrassen wat je te horen krijgt, ook als je denkt elkaar al ‘goed’ te kennen. Content maken is weliswaar vertellen wat je doet, maar wel pas als je zeker weet wat je doelgroep wil weten!

%d bloggers liken dit: