Close

Welke content wordt gedeeld, en welke niet?

By  2 februari 2017

Onderzoek bevestigt wat je zelf waarschijnlijk ook al wist: de meeste ‘Branded Content’ of wel: afkomstig van een organisatie of bedrijf,  wordt nauwelijks gedeeld. Uit een onderzoek van het Journal of Advertising Research blijkt dat slecht zo’n 7% van de in opdracht geproduceerde content op Facebook wordt gedeeld. De resterende 93% content delen we niet en laten we lekker links liggen. 

‘Verkoop-troep’

Verrassend? Nee, niet echt. Want een groot deel van de door commerciële partijen geproduceerde berichten/filmpjes/campagnes leiden aan het zelfde euvel: platte, liefdeloze uitingen, alleen maar gemaakt om zoveel mogelijk een product of dienst te verkopen. Niet authentiek, niet aansluitend op een vraag of behoefte van de gebruiker, niet gemaakt vanuit de oprechte intentie om te helpen en te delen. Een hoog klik en win-gehalte.
“We gaan een viral maken”, riep de marketingmanager van een groot winkelbedrijf ooit op een bijeenkomst. Dat is iets wat je overkomt, niet wat je op bestelling kunt regelen. Want commerciële ‘troep’, daar haalt de doorsnee gebruiker van Facebook, Instagram (of welk ander kanaal dan ook) zijn of haar digitale neus terecht voor op. Zulke content is niet meer dan een reclamefolder. Die gooi je zelf toch ook altijd meteen bij het oud-papier?

Welke content doet het dan wel goed?

  1. Humor – een echte goede grap, een inhaker op de actualiteit of een gevatte reactie die veel mensen onderschrijven wordt sneller gedeeld.
  2. Nuttige informatie – iets waar consumenten/eindgebruikers echt iets aan hebben, zonder dat er vanaf spat dat het reclame is. Een lekker recept, dat niet per se gemaakt hoeft te worden met ingrediënt X van producent Y bijvoorbeeld. Een tip voor een mooie boswandeling, die je ook kunt maken zonder dat je eerst een huisje op een bungalowpark moet boeken.
  3. Emotie – van zielige zeehondjes tot verontwaardiging over de nieuwe president van Amerika; als mensen oprecht boos of ongerust zijn, willen ze dat eerdere delen met de wereld. Houd wel in je achterhoofd dat je met zulke content ‘positie’ inneemt. Er zullen vaak net zoveel voor- als tegenstanders van jouw mening zijn.
  4.  Authentieke, persoonlijke content – berichten van ‘gewone’ mensen worden als geloofwaardiger beoordeeld dan een boodschap van de CEO. Als je persoonlijkheid doorschemert in wat je deelt, als duidelijk is dat dit een bericht is dat jou uit het hart gegrepen is, zullen mensen dat waarderen en wellicht ook delen. Is het loze reclamepraat, dan prikken ze daar zo doorheen.

Maak van bereik geen doel

Natuurlijk zijn er meer vormen en voorbeelden van content die het goed doet en veel mensen heeft bereikt. Maar als alleen een groot bereik je doel is, ben je op het verkeerde content-pad geraakt. Duidelijk is dat vertrouwen, authenticiteit, humor, emotie en de bereidheid om daadwerkelijk te helpen de aangrijpingspunten zijn waarop je een verbinding kunt leggen met je publiek, of die verbinding kunt bestendigen. Het produceren van platte reclame is zonde van je tijd en geld.
%d bloggers liken dit: